Новини

Програма «Шкільний учитель нового покоління», – Лілія Гриневич
Програма «Шкільний учитель нового покоління», – Лілія Гриневич
13 жовтня 2017
10 українських педуніверситетів уже навчають та ще 6 навчатимуть вчителів англійської мови за новою програмою «Методика навчання англійської мови» – заняття ведуться виключно англійською, а час навчання збалансований між теорією та практикою.

Програма розроблена в межах спільного проекту МОН та Британської ради в Україні «Шкільний учитель нового покоління», перші результати пілотування програми обговорювалися сьогодні, 12 жовтня 2017 року, в МОН.

«Лише за рік пілотування програми ми змогли збільшити частку студентів, які дійсно зацікавилися вчительством – за нашим моніторингом, кількість охочих працювати педагогом серед наших студентів збільшилась з 37% до майже 47%. У межах зворотного зв’язку студенти писали нам, що програма зруйнувала їхні стереотипи про «важку й нецікаву теорію», що вони вперше отримали «повноцінні можливості побачити, як методики і техніки, що вивчаються, працюють у реальному житті», – розповіла Олена Змієвська, викладач факультету іноземних мов ВДПУ ім. Михайла Коцюбинського.

Міністр освіти і науки України на зустрічі зазначила, що цей проект має стати системоутворюючим для подальшого розвитку як освіти вчителів англійської мови, так і педагогічної освіти загалом.

«Ми вдячні нашим партнерам та друзям України – Британській раді – за системну підтримку освіти у нашій державі. Дійсно, без нового вчителя не буде Нової української школи. І для мене надзвичайно прикро, що попри європейський досвід, де саме педагогічні університети стали рушієм реформи освіти, наші ЗВО часто залишаються закритими до нового і не готові змінюватися. І ці виші, що увійшли у  проект, які мають достатньо потужностей, аби потягнути виконання його складних умов, знайте – саме ви сьогодні є провідниками змін. Я вважаю, що ви обов’язково маєте підключитися до доопрацювання концепції нової педагогічної освіти, а підхід «методика викладання не менш важлива за знання теорії» – має стати наріжним каменем сучасної підготовки педагогів. Неможливо навчити майбутнього вчителя, якщо ЗВО на навчання методикам виділяє лише 4% часу, а саме така ситуація у більшості українських університетів сьогодні», – наголосила Лілія Гриневич.

Педагогічна практика дотепер проводилася тільки у восьмому семестрі й тривала шість тижнів.

Відповідно до розробленої програми, на практичну підготовку вчителів виділяється 510 годин навчального часу. На бакалавратурі починаючи з 3-4 семестру майбутні вчителі відвідують так звану практику керованого спостереження, де вони в межах реального учбового процесу спостерігають за використанням методик вчителем раз на 2 тижні та мають можливість отримати консультацію від практикуючих педагогів. Протягом 5-7 семестру студенти проходять практику як «Помічники вчителя» – вони допомагають у розробці уроку, беруть участь у його веденні, консультують учнів один день на тиждень. Так звана виробнича педагогічна практика проходитиме у 8 семестрі і триватиме 6 тижнів – протягом цього часу студенти матимуть можливість попрацювати педагогами, при цьому отримуючи підтримку та консультації від викладачів, якщо цього потребуватимуть.

«Студенти педагогічних університетів сьогодні здебільшого концентруються на завчанні, наприклад, слів з давньоанглійської мови, а практичні заняття не перевищують 5 % навіть на магістратурі. Не дивно, що приходячи у школу, вони мусять фактично самі опановувати професію. Ще одна проблема – мовна практика у спілкуванні. За нашою програмою студенти навчаються повністю англійською – це дає живу практику спілкування, що дуже важливо для вивчення іноземної мови», – додала Наталія Тучина, професор кафедри англійської філології, що долучилася до розробки програми.

Довідково: Проект «Шкільний учитель нового покоління» розпочався у березні 2013 року. Робоча група проекту провела допроектне дослідження та розробила Програму з методики навчання англійської мови. У вересні 2016 року розпочався експеримент з впровадження нової програми з методики в 10 педагогічних вишах України, який був затверджений наказом Міністерства освіти і науки України № 871 від 12 серпня 2015 року. У ньому взяли участь 51 викладач ЗВО, 470 студентів, 46 шкіл та 188 учителів-наставників. У 2015, 2016 та 2017 роках Британська рада в Україні проводила спеціальні літні та зимові школи для викладачів ЗВО, які брали участь у проекті, а також учителів наставників – щоб вони також могли покращити професійну майстерність. Планується, що до експерименту в новому навчальному році приєднається ще 6 вишів.

Нагадуємо, що тренери Британської Ради та «Cambridge English» навчали 200 вчителів англійської, які беруть участь у пілотному проекті «Нова українська школа».
Написати нам